If life gives you lemons....

Buurman Moisés wees afgelopen week op de citroenboom aan het begin van onze tuin. "Ze moeten echt geplukt worden, buurvrouw" zei hij "Ze zijn zó mooi groen, je moet ze gaan oogsten, anders worden ze geel". De buurman is klein van stuk, heeft een verweerd en gerimpeld gezicht en heeft nooit leren lezen of schrijven. Maar hij zegt niet zomaar iets, hij kan het weten. Hij woont zijn hele leven al in dit gehuchtje tegen de berg en werkt alle dagen op het land. Zaait en oogst op ervaring, op de stand van de maan, zónder dat hij over tuinieren met de maanstanden gelezen heeft. Met één blik weet hij of de aardappelen eruit moeten, of de mais nog een weekje nodig hebben en wanneer de citroenen geplukt moeten worden. 

Ik knik en neem mij voor om ze zo snel mogelijk te gaan plukken. En zo geschiedde.

Citroenen heten hier limónes. Ze worden groen geplukt, omdat ze dan optimaal sappig zijn. Als de limónes geel kleuren, wordt het vruchtvlees droog. Zonde, want je kan er heel lekkere dingen mee maken! 

Citroenboom

En dus sta ik 's middags limónes te plukken. Na een grote oogst in 2022 hebben we vorig jaar de boom flink teruggesnoeid. Voor ons geen boom met metershoge takken, we willen probleemloos limónes oogsten, zonder gedoe en gestuntel met een trap of stoel. Het is een goede actie geweest want dit jaar hangt de boom overvol met grote vruchten!

Limones uit eigen tuin
De opbrengst is 3 emmers vol: 86 grote limónes in totaal! 

Met alleen plukken ben ik er nog niet. Nu komt ´het-grote-verwerken´.....

Vorig jaar heb ik het meeste van de limónes ingelegd in zout. Ze blijven - onder het pekelwater - echt heel lang goed en ik gebruik de schil van zo'n halve limón vaak in een stoofschotel. Alleen de aanblik al van zo'n mooie glazen pot met limónes op het aanrecht vind ik al mooi! 

ingelegde limónes

Deze keer maak ik van een gedeelte van de vruchten Lemon Curd volgens het recept van Laura. Het is supereenvoudig met maar 4 ingrediënten en het enige wat je nodig hebt, is wat tijd. Want in het laatste deel van het recept komt het erop aan dat je zachtjes blijft roeren tot het de gewenste dikte heeft. 

Limónes in partjes

De limónes zijn in vieren gesneden, ik snij ze grof uit de schil, de witte velletjes geven een bittere smaak. Daarna gaan ze door de sapcentrifuge. Hiermee heb ik de grootste sap-opbrengst. Als je het recept van Laura volgt, kán het gewoon niet mis gaan! 

Potjes Lemon Curd

Aan het einde van de middag heb ik bijna 3 liter Lemon Curd, verdeeld over een groot aantal potjes, groot en klein. Een beetje veel, 3 liter Lemon Curd? Welnee! Het is heel leuk om, met een zelfgemaakt labeltje eraan, zo'n pot zelfgemaakte Lemon Curd als cadeautje te geven. 

Met dit recept weet je wat de ingrediënten zijn, zonder vreemde toevoegingen, verdikkingsmiddelen of ik weet al niet wat. Ik doe de Lemon Curd direct van het vuur in uitgekookte twist-off potjes. Zo kan ik het op zijn minst een jaar bewaren. Maar of dat gaat lukken....... 

Reacties

  1. Het is me (hopelijk) eindelijk gelukt om je blog op mijn leeslijst te krijgen. We gaan het zien..
    Wat leuk om een citroenenboom te hebben. Je woont vast niet in Nederland. Oh, ik zie het bovenaan al staan... Een Frans sprekend eiland waarschijnlijk! En ik maar denken dat je in Zeeland woont:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, niet in Zeeland 😉 Wij wonen met nóg meer zee om ons heen: op één van de kleinste Canarische Eilanden.

      Verwijderen

Een reactie posten

Plaats je reactie

Meest gelezen

Tips en Tricks September

Canarische sokken

Alles weer thuis