Elektriciteit in de Land Rover
Omdat de Land Rover ons tweede huisje wordt, heeft E, de heer des huizes, zich gebogen over het item 'elektra'. Het zou fijn zijn als we zonder zorgen de koelunit kunnen laten werken, een lampje kunnen aandoen als het donker wordt en de telefoons kunnen opladen. Dat kan al als we rijden, maar het is fijn als er een apart en onafhankelijk circuit is als we stil staan. Zodat we, als we genieten van van de rust en de natuur, toch een koel drankje kunnen pakken bijvoorbeeld.
Elektra is onbekend terrein
Elektra is een onderwerp wat voor E, de heer des huizes, een relatief onbekend terrein was. Maar, internet geeft heel veel informatie. Dus bestudeerde hij stroomschema's, las talloze blogs en bekeek ongelofelijk veel instructiefilmpjes. Er werd door hem geschreven, getekend, gerekend en opnieuw gelezen en bekeken. Stapje voor stapje werd de materie 'eigen' en werden onderdelen aangeschaft. Wat is internet (en Amazon) toch een geweldige uitvinding! De postbode en de pakketdienst was wekelijks druk in de weer met alles wat uiteindelijk besteld werd om de elektra aan te leggen. Want als je er nooit mee gewerkt hebt, heb je er ook geen gereedschap voor.
Dus kwamen er tangen, dikke kabels, méters draad in vrolijke kleuren en andere onduidelijke friemeldingetjes binnen, die allemaal met het item elektra te maken hadden. Uiteindelijk nam de stroom pakketjes weer af en werd er hier lokaal een accu en kleiner materiaal. En toen.... toen brak het moment aan om eraan te beginnen.
Het voortraject was al gedaan: een stoppenkastje in de cubbybox en een plekje voor de huishoud-accu. Met een tweede accu (de huishoud-accu) trekken we de auto-accu niet leeg als we ergens wat langer staan. De accu's worden zó aangesloten dat de huishoud-accu als starthulp ingezet kan worden, mocht de auto-accu onverhoeds toch leeg zijn. Ook heeft hij er een waarschuwing in geplaatst als de huishoud-accu leeg raakt. Zodra we rijden, worden beide accu's opgeladen.
Landstroom
We hebben besloten dat we achterin de auto, bij de keuken, aansluitingen willen voor USB, maar ook voor landstroom. Die aansluiting wordt door E, de heer des huizes, later uitgewerkt maar het is wel handig als daar dan al wel een draadje en aansluiting zit. We kunnen dan (in de toekomst) ook de huishoud-accu opladen met externe stroom.
Stap voor stap kwam er elektra in de Land Rover. Ik zag draadjes verschijnen, trok mee aan de kabels en zag hoe er kabelschoentjes handmatig werden vastgemaakt. Elke keer een stukje, elke keer alles nalopen, doormeten en terugkijken op internet. Afgelopen weekend werd de laatste aansluiting gemaakt. Een spannend moment! Is alles goed aangesloten zoals tevoren bedacht of horen we een 'poefhh' gevolgd door een rookwolkje en moet er gezocht worden naar het probleem?
Nee..... wauw.... alles doet het! Wat een werk en wat een resultaat!
Reacties
Een reactie posten
Plaats je reactie