Zorgen om Snip
Snip heeft Feline Chronische Gingivostomatitis, een zeer pijnlijke aandoening waarbij het tandvlees en mondslijmvlies hevig ontstoken zijn. Zo erg, dat het niet meer mogelijk is om te eten en waarbij drinken heel veel moeite kost.
De ziekte komt met vlagen weer op en we merken het vaak als eerste aan de nare geur die om hem heen hangt en zijn "mottige" vacht: zichzelf wassen en poetsen lukt dan niet. Vlak voor het weekend zag ik dat het eten bleef staan en hij liever opgerold in een hoekje in de bank zat in plaats van lekker snorren op het muurtje buiten. Gelukkig had ik nog pijnstiller en antibiotica liggen van de vorige keren dus ben ik daar op eigen beweging vrijdagmiddag mee begonnen.
Maar in de loop van het weekend werd de medicatie geven steeds moeilijk. Wat wil je als je mond ontstoken is... Dan is een vloeibare pijnstiller voor een mens nog wel te begrijpen en om even "doorheen te bijten", maar een kat snapt daar niets van. Het is veel te pijnlijk om het pipetje in zijn bekje te krijgen en het pilletje (antibiotica) ging ook al niet meer, ook niet vermalen in een beetje yoghurt, of in het nat uit een blikje tonijn. En nee, het bekje open doen en dan het pilletje of pipetje naar binnen schuiven is GEEN optie. Dat is in dit geval zware dierenmishandeling.
Zaterdagavond was het een triest hoopje ellende op mijn schoot waarbij hij zijn koppie maar slap liet hangen. Ik had er grote zorgen om want het is niet de eerste keer dat we een zieke kat hebben. Ik had elke keer een déjà vu van Droppie.
´s Maandags bij de dierenarts kreeg hij meteen twee injecties. Eentje tegen de pijn en een antibiotica, met een herhaling om de dag. Dus vandaag waren we opnieuw met Snip onderweg. Een zielig vodje waar nog weinig verbetering in zit. De dierenarts houdt de moed erin en verwacht dat na deze dag de verbetering inzet.
Het voelt een beetje zoals het pad wat we liepen toen Droppie heel plotseling ziek werd. Ook toen injecties en duimen dat het beter zou gaan. Helaas liep dat niet goed af. Toch heeft de dierenarts goede hoop. Hij zegt dat na een dag of vier de omslag is en Snip opknapt (als natuurlijk de antibiotica aanslaat).
Voor mij nu maar even de taak om Snip warm te houden en veilig te laten voelen.
Arme Drommel, ik hoop dat je het gaat redden.
De injecties moeten helpen om Snip wat meer kracht te geven zodat hij weer iets kan gaan eten. Als dat lukt, dan gaat hij volgende week onder narcose en worden zijn tanden en kiezen verwijderd. Een drastische en laatste oplossing om hem te verlossen van zoveel pijn.
(de tarieven bij dierenartsen liggen hier een stuk lager dan de idioot hoge tarieven die dierenartsen in Nederland hanteren. Gemiddeld betalen we 70% minder)

Ach wat ontzettend verdrietig, sterkte voor Snip!
BeantwoordenVerwijderenDank je wel, mevrouw Niekje.
VerwijderenAgossie wat intens zielig. Ik zal duimen voor jullie dat hij het zal redden. Veel sterkte.
BeantwoordenVerwijderenDank...
VerwijderenHè wat naar voor Snip en verdrietig voor jullie. Hoop dat het snel beter gaat. Het is niet fijn om zo'n beestje te zien lijden.
BeantwoordenVerwijderenNee, dan vraag je je af of je niet te lang met hem loopt te sukkelen.
VerwijderenIk hoop dat de antibiotica snel gaat werken. Ik kan je helaas niet helpen. Veel sterkte voor jou en spoedige beterschap voor je lieve Snip.
BeantwoordenVerwijderenWe duimen dat het allemaal de goede kant op gaat....
VerwijderenAch beestje... wat naar. Ik hoop dat de dierenarts gelijk krijgt.
BeantwoordenVerwijderenWij ook!
VerwijderenOh wat zielig, die arme, arme Snip. Ik hoop dat hij heel snel opknapt en van de pijn verlost is.
BeantwoordenVerwijderen...dan ga ik hem lekker vertroetelen met heel veel lekkere hapjes!!!
VerwijderenIk hoop dat er al wat verbetering in zit. Arm beestje.
BeantwoordenVerwijderenSoms denken we dat we verbetering zien. De wens is de vader van de gedachte...
Verwijderen