Naar de APK
De Land Rover moest naar de APK keuring. Hier heet dat de ITV. We wisten ongeveer hoe het ging, omdat we met de soepgroene Doblo vorig jaar al waren geweest. En vergeet niet, we waren al eens bij de ITV geweest met een andere Land Rover... Dat was een verhaal op zich!
De LAnd rover was nét gekeurd toen wij eigenaar werden en nu moesten wij zelf met hem naar de ITV. Omdat E, de heer des huizes, er behoorlijk mee aan het klussen is, heeft hij al aardig wat onder de kap/de hele auto gezien en verwachtten we geen gekke dingen. Een maand geleden zijn er, ter voorbereiding, al nieuwe banden om gegaan. De vorige banden hadden ook al grof profiel maar met nieuwe banden valt dat weer extra op! Op internet is niet heel veel officiële informatie te vinden over keuringen, we laten ons een beetje leiden door de Nederlandse APK keuring en hopen er het beste van.
We hadden besloten om de nieuwe inbouw van hout (allerlei kastjes) erin te laten zitten. De bankjes overdwars (helemaal achterin) én de bank achter de bestuurders- en bijrijdersstoel is er ook uit, evenals de bijbehorende veiligheidsgordels. Als er geen bankjes in zitten, hoeven er ook geen "loze" veiligheidsgordels in een achterbak, zou je denken. Het lag echter ietsje anders....
E, de heer des huizes, meldde zich bij de balie in het kleine kantoortje, betaalde de keuringskosten en ging met de Land Rover in de rij staan voor de keuring. Op een teken van de medewerker mocht hij naar binnen rijden. Daar blijkt dat de remmen niet optimaal zijn, er moet iets aan vervangen worden. Daarna volgt een discussie met meerdere medewerkers, over wel of geen veiligheidsgordels achterin moeten als de banken eruit zijn en als er kastjes voor in de plaats zijn gekomen. Men gaat niet akkoord. Bankjes moeten terug en daarmee de veiligheidsgordels ook. En dus ook de kastjes eruit.
Dan nog wat andere puntjes..... er zijn opstap-stepjes aan de zijkant gemonteerd. Die moeten eraf. Staan niet op de officiële papieren, dus eraf. Zo ook met het opstap-stepje aan de achterkant - bij de achterdeur. Die zat erop toen wij eigenaar werden - dus was in de vorige keuring (op een ander eiland) goedgekeurd - maar bij dit ITV station is dat niet mogelijk. Ook eraf.
Discussiëren heeft geen zin, dat weten we. De chef komt met de papieren en de verbeterpunten naar ons toe en geeft uitleg. Hij is minder stug dan de allereerste ontmoeting en ik kan de verleiding niet weerstaan om toch wat vragen te stellen. Hij blijft bij de verbeterpunten maar hij legt ook uit dat we, als we de verbeterpunten hebben aangepast, we kosteloos langs kunnen komen voor de goedkeuring van de APK.
Victor, onze reparatie/garageman gaat aan de slag met de remmen. Als we het bericht krijgen dat de reparatie klaar is en de auto ophalen, is hij ook al naar het APK station gereden voor de definitieve goedkeuring. Wat een service van hem!
Maar ja... wie wil er nou niet een stukkie rijden in zo'n stoere bak..??
Reacties
Een reactie posten
Plaats je reactie