Een andere auto
Als je woont op een eiland met ruige natuur, hoort er een Land Rover bij. Vooral voor een hartstochtelijke fan (lees: de heer des huizes), die in 2016 onze Land Rover Discovery in Nederland achter moest laten om daarna achter het stuur te kruipen van een soepgroene Fiat Doblo, met nog nét geen gehaakt toiletrol-hoesje op de hoedenplank.
Deze wissel had te maken met ingewikkelde documenten en papieren die nodig waren bij het invoeren van onze niet-standaard-Land Rover. Erg ingewikkeld en moeilijk gedoe, waar we geen zin in hadden. Dán maar een heel standaard auto invoeren en later eens kijken naar een Land Rover. En dat werkte prima.
Die Fiat was trouwens wél een dapper ding, een pakezel die "ons hele leven" achterin gepropt meesjouwde over de Pyreneeën, dwars door Spanje heen, naar Cadiz. Zónder mekkeren of morren, gewoon doorbuffelen! In Cadiz aangekomen verdween het groene pakezeltje in een grote ferry, die ons in 48 uur over zee naar ons nieuwe onderkomen op La Gomera bracht.
Genoeg over de Doblo.
Het is 29 juni 2017. Een Land Rover zoeken is niet zo moeilijk: internet is geduldig. Maar omringd door veel water en het vasteland op ongeveer1400 kilometer afstand, maakt het zoeken lastiger. Gaan we een Land Rover zoeken waarmee we alleen op het eiland knorren? Het eiland waar de maximum snelheid slechts op drie plaatsen 70 km per uur is? Of willen we ook wel eens overvaren naar andere eilanden waar meer verkeer is. Waar zelfs twee- of vierbaans wegen zijn?
Welke aanpassingen willen en kunnen we zelf nog maken in een Land Rover? Zoeken we een 'opknapper' of gaan we voor een degelijke basis waarmee we eigenlijk meteen op pad kunnen? Willen we er straks alleen mee rijden, of ook in kunnen overnachten?
We vinden dat we er in moeten kunnen slapen. Omdat de heer deze huizes het een geweldig model vindt, zoeken we daarom een Defender 110. Het kan maar duidelijk zijn. We willen er ook in kunnen verblijven als het iets minder goed weer is. Dus een beetje zitruimte achterin. En opbergruimte, voor als we wat langer dan een paar dagen weg gaan, is ook plezierig. Je hoeft overigens niet IN een Land Rover te slapen, het kan er ook op. Willen we een authentieke daktent op de Land Rover, of eentje die geïntegreerd is in het dak?
Om nu alleen een goed onderstel te kopen en de rest opnieuw op te bouwen leek ons geen goed idee. Het liefst een auto waarbij de achterkant al leeg is, dus geen extra bankjes of stoeltjes - dat scheelt weer slopen. Ik ben nog een nieuwkomer in het leren kennen van een Land Rover. Ik vind het supergrote auto's waarbij instappen met een rokje toch heus een onderneming is. Op het verlanglijstje werden dus ook meteen 'bij alle deuren instap-stepjes' gezet.
Binnen een paar weken had de heer des huizes iets op het oog en na een telefoontje met de verkoper, hadden we nog meer informatie was de beslissing gemaakt. Dit leek een Land Rover die in ons zoekplaatje paste. Met een vliegticket en twee tickets voor twee verschillende ferry-oversteken ging de heer des huizes op pad. Een dagreis om een slordige 400 kilometer tussen verschillende eilanden te overbruggen en te "kijken" naar een Land Rover uit 2005.
En natúúrlijk, het was liefde op het eerste gezicht. Voorzien van een Spaans kenteken, de jaarlijkse keuring nét achter de rug en alle papieren van onderhoud en reparaties. Het was niet moeilijk te beslissen. Bij een administratiekantoor werden de papieren overgeschreven en daarna kon de heer des huizes de terugtocht beginnen. Ditmaal een dagreis én een overnachting, want met drie boot-overtochten tussen de eilanden sluit e.e.a. niet optimaal aan.
Maar ach...wie heeft het daar nou over als je net zo'n mooie Land Rover hebt gekocht? Dan kan de reis je niet lang genoeg duren. Thuis, bij het doornemen van de papieren kwam nog een aardigheidje naar voren. Op de dag dat wij de Land Rover kochten, was het precies twaalf jaar geleden dat hij uit de fabriek kwam rollen.
Reacties
Een reactie posten
Plaats je reactie