Tips en Tricks September

Elke tweede vrijdag van de maand, deelt Elizabeth leuke Tips en Tricks die bloggers publiceren. Iedereen heeft wel een handigheidje. In het huishouden, bij het klussen, tijdens de vakantie of om te besparen.... Zo'n tip delen is heel handig, ik doe daar dus even in mee en heb er eentje om gas te besparen.

Wij hebben geen gasaansluiting in huis. Gas wordt hier geleverd in gasflessen die je kan kopen en wisselen bij een tankstation, of via het gasmannetje die maandelijks door ons gehuchtje komt toeteren.

We gebruiken niet zoveel gas maar door het omwisselen, sta ik vaker stil bij het verbruik. Kan het zuiniger? De creatieve radertjes gingen draaien...

Ik heb op basis van de vroegere hooikist een moderne versie gemaakt, precies op maat voor mijn grootste pan: mijn trouwe blauwe creuset. Van het restje stof wat over bleef heb ik een heel eenvoudige opvouwbare versie gemaakt voor kleinere (steelpannen) ik noem haar het hooimaisje....

Ook voor de niet-creatieveling is deze heel eenvoudig te maken. Gemaakt voor een (steel)pannetje met een inhoud van ongeveer 2-3 liter. Het is opengeslagen een kruis-vorm die je dakpansgewijs over en om je pannetje vouwt. Kijk hiervoor naar de foto's hieronder.

Lekker relaxed koken

Normaal gesproken stond de pan voor draadjesvlees toch wel een uurtje of 4 te sudderen op het gas. Nu verbruik ik maximaal een kwartiertje gas om het vlees en de andere ingrediënten aan te braden en flink te verhitten. Daarna verdwijnt de dikke pan in mijn eigen hooi"kistje" voor een uurtje of acht. Geen risico van aanbranden, ik kan zonder problemen het huis uit en toch wordt het vlees prima gaar. 'S avonds er inzetten en gewoon gaan slapen, 's morgens vanuit de hooimadam in de koelkast en alleen nog maar even opwarmen als we gaan eten. Of 's morgens inzetten en 's avonds heerlijk zacht vlees op tafel, net wat handig is.

Rijst:

Je maakt de rijst als volgt: 1 deel rijst op 1,5 deel water en wat zout. Ik neem 1 glas tot aan de rand gevuld met rijst en spoel dat onder de kraan in een zeef. Even uit laten lekken. Ondertussen doe ik water in hetzelfde glas: 1 x het hele glas tot de rand gevuld, en 1x een half glas. Dit gooi ik in de waterkoker en laat het koken. Pak een pan en strooi er wat zout in, doe daarna het kokende water erbij en zet het op de warmtebron. Doe de gespoelde rijst erbij en wacht tot het opnieuw kookt. Laat het 2 minuten goed doorkoken, draai het gas uit en zet de pan met deksel in de moderne hooikist. Alles goed afsluiten en na 40 minuten heb je heerlijke, dampend warme droge rijst. Het scheelt je minstens 10 minuten gasverbruik - alle kleine beetjes helpen!


De grote hooimadam, voor een grote braadpan. 


Gesloten, met de grote pan er in. Hieronder de foto's van het "hooimaisje". Simpel te maken en neemt vrijwel geen ruimte in als je het niet gebruikt. 






Lijkt het je te ingewikkeld of wil je het eerst uitproberen? De pan in een slaapzak of dekbed wikkelen is ook nog altijd een heel beproefde methode waarmee je ook gas bespaard.







Reacties

  1. Ja, dat is een leuke tip! Mijn schoonzus heeft ook zoiets gemaakt en het werkt echt...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Plaats je reactie

Meest gelezen

Alles weer thuis

Mango's en Manga's