Mango's en Manga's

In Nederland is de Mango bekend. Een ovaal-ronde vorm, vaak nog net passend in je hand en een groene schil met een blos. Over het algemeen is de Mango nog hard, en rijpt hij na op de fruitschaal. Het vruchtvlees is zacht en heeft een uitgesproken, wat kruidige smaak. Ik kocht ze weleens  - vaak was de prijs per stuk en wachtte geduldig tot 'ie rijp was. Soms had ik een 'miskoop': eentje met 'draden'... Hij rook heerlijk zoet maar door de vlezige structuur was het lastig eten. Bleeh...

Mango van de boom

Hier staan de mangobomen in veel tuinen en op landjes, het klimaat is perfect en ze groeien hier zoals appels in Nederland. Pal naast ons huis staat een zo'n boom van de buurman. Een 3-4 meter hoge boom op stam. De buurman stopte me al eens mango's toe. Heerlijk zoet en smakelijk en allemaal zonder 'draden'. In het kleine supermarktje verderop wordt naast het standaard assortiment ook regelmatig groenten en fruit aangeboden van boeren uit de buurt.

Mango's en Manga's - het verschil zit in de details

In het supermarktje zag ik ze soms verdeeld over twee kartonnen dozen liggen. Op de ene doos was een papier met 'Mango' geplakt, op de andere doos stond 'Manga'. Op mijn vraag hoe dat zit kreeg ik de uitleg. Het verschil tussen mango en manga: de mango is iets ovaler en de schil is meer groenig van kleur, ook als 'ie rijp is. De structuur van het vruchtvlees is draderig. De manga is wat ronder dan ovaal, is wat roder qua schil en heeft de bekende structuur waar ik zo van hou. Als je het weet is het simpel.

Een eenvoudig ezelsbruggetje: Manga = Ja, Mango = No.

Manga's

Reacties

Meest gelezen

Tips en Tricks September

Alles weer thuis

Canarische sokken